Jag ger mig kärlek






Jag ger mig kärlek

när jag smörjer in min kropp och låter beröring och omsorg ta tid



Jag ger mig kärlek

när maten jag äter står i samklang med min kropp såväl som med jorden



Jag ger mig kärlek

när jag gläds lika mycket åt mitt Nej som åt mitt Ja



Jag ger mig kärlek

när jag minns att idén om att andras behov är viktigare än mina är en kvarleva från barndomen



Jag ger mig kärlek

när jag visar hela mig inför (utvalda) andra



Jag ger mig kärlek

när jag låter min inre och yttre skönhet komma ut och få bli sedd



Jag ger mig kärlek

när jag tillåter gamla känslor som suttit kvar i kroppen att komma upp till ytan och befrias



Jag ger mig kärlek

när jag ”rensar i röran” och bara behåller det som tilltalar ögat, hjärtat eller sinnet



Jag ger mig kärlek

när jag inte låter rädslan för mitt eget och andras dömande krympa det jag vill göra och uttrycka



Jag ger mig kärlek

när jag ser att vi är inte mer än, och så mycket mer än, människor



Jag ger mig kärlek

när jag inte rusar in i något, fortare än mina känslor kan hänga med



Jag ger mig kärlek

när jag låter mig bli sedd av andra, i min sårbarhet, rädsla, styrka, helhet



Jag ger mig kärlek

när jag städar mitt hem, som ett yttre uttryck för omsorgen inuti



Jag ger mig kärlek

när jag ber om hjälp, och ger en annan tillfälle att ge hjälp



Jag ger mig kärlek

när jag inser att vi alla är beroende av varandra på tusentals sätt och att jag inte måste eller ens borde kunna klara allt själv



Jag ger mig kärlek

när jag undersöker om de tankar som tynger och begränsar verkligen är sanna



Jag ger mig kärlek

när jag låter bli att försöka förändra mig eller någon annan och öppnar hjärtat för oss precis som vi är, här och nu



Jag ger mig kärlek

när jag har tålamod med att förändringar tar tid och också ser vinsten i långsamhet



Jag ger mig kärlek

när jag behåller relationer där det finns en ömsesidighet och balans mellan att ge och ta



Jag ger mig kärlek

när jag låter plantera träd runt Victoriasjön och skriver brev till kvinnor i Rwanda



Jag ger mig kärlek

när jag befriar min kropp från spänningar och gamla känslominnen genom andning, rörelse och beröring. Min kropp älskar det!



Jag ger mig kärlek

när jag låter min röst sjunga ut helt och fullt och lämnar efter sig total närvaro i kroppen



Jag ger mig kärlek

när jag tar mig själv på allvar och varken förminskar eller förstorar det som hänt i mitt liv



Jag ger mig kärlek

när jag känner och uttrycker mina behov och känslor utan att försöka fly undan genom andliga idéer och koncept



Jag ger mig kärlek

när jag driver med mig själv på ett medkännande, istället för nedsättande, vis



Jag ger mig kärlek

när jag röjer i garderoben och bara behåller det som känns helt rätt



Jag ger mig kärlek

när jag låter oron eller tomheten i kroppen få tala istället för att tysta den med mat eller shopping. Hur kan jag ge mig näring på andra sätt?



Jag ger mig kärlek

när jag söker och väljer det som får hjärtat att sjunga



Jag ger mig kärlek

när jag renar min kropp från gifter



Jag ger mig kärlek

när jag hellre tar den eventuella besvikelsen över en annans nej än stannar i rädslan för att bli besviken eller känna mig avvisad



Jag ger mig kärlek

när jag slutar ta för givet att andra vet mer än mig, om mig



Jag ger mig kärlek

när jag kan se på mina och andras försvar och strategier med förståelse och medkänsla, till och med kärlek



Jag ger mig kärlek

när jag är villig att ta ansvar för mig och mitt liv, oavsett vems ”fel” det var



Jag ger mig kärlek

när jag mediterar



Jag ger mig kärlek

när jag är öppen för att ta in andras uppskattning och för att se om deras kritik kan lära mig något



Jag ger mig kärlek

när jag lyssnar på kroppens smärtsignaler direkt istället för till rösten som säger ”bara lite till”



Jag ger mig kärlek

när jag omger mig med böcker, musik, CD-böcker och vänner som ger näring åt själen



Jag ger mig kärlek

när jag släpper kontrollen över andras bild av mig



Jag ger mig kärlek

när jag tillåter mig att drömma



Jag ger mig kärlek

när jag fortsätter att se in i ett par kärleksfulla och accepterande ögon trots att försvaren faller och rädslan över att faktiskt gå att älska väcks



Jag ger mig kärlek

när jag tillåter mig att slappna av i och njuta av det ”operfekta”, kaotiska, levande



Jag ger mig kärlek

när jag fokuserar på mina inre förändringar istället för att förlora mig i de yttre omständigheterna



Jag ger mig kärlek

när jag välkomnar avundsjuka som en signal om min egen längtan



Jag ger mig kärlek

när jag sätter fokus på allt jag har att vara tacksam för



Jag ger mig kärlek

när jag verkligen lyssnar på hur jag talar om och till mig själv



Jag ger mig kärlek

när jag vågar tala om för min omgivning just hur mycket och varför jag uppskattar dem



Jag ger mig kärlek

när jag inte säljer ut mig själv för att någon ska vilja ha mig



Jag ger mig kärlek

när jag lär känna mig själv på djupet – genom att skriva, se på mina drömmar, meditera, delta i terapeutiska kurser



Jag ger mig kärlek

när jag ger till andra, från ett fullt hjärta


3 kommentarer: