Kärlekens energi: om mogna och omogna relationer



Man kommer aldrig undan det man har förträngt. Så länge en inre situation inte görs medveten, kommer den att omedvetet gestaltas i den yttre världen. Man iscensätter sitt inre i det yttre. Det är dessa pålagor som man måste bearbeta för att komma riktigt nära en annan människa och kunna leva ett kärleksfullt liv. Därför är det viktigt att bli medveten om sitt upprepningsbeteende. Vi har en tendens att upprepa de beteenden som vi är vana vid i vår uppväxtmiljö och vi kan fastna i ett mönster som inte är relevant i nuet. Att bli medveten betyder att man vet mycket om sig själv. Vi har alla stora inneboende resurser.
...


När jag kommit underfund med vad jag upprepar, kan jag förändra mitt mönster och bli fri att välja mitt eget liv utifrån min egen identitet. Man upprepar samma sak om och om igen tills man förstår vad man upprepar. Först då kan man ändra sitt förhållningssätt. Man kan säga att man upprepar för att bli fri. När vi blir fria från vårt upprepningsbeteende, kan vi även uppfatta fler nyanser hos andra personer. Vi känner oss mer levande och själen fylls av ro och glädje.

~ Ingalill Roos, ur Kärlekens energi: om mogna och omogna relationer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar